Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.

Hvilken varehenger skal jeg velge?

 

Høybygd eller lavbygd, bremset eller ubremset, hvilken størrelse trenger jeg? Er det best med boggi eller 1-akslet? Vi har laget en liten artikkel som forhåpenlig gir deg svar på noen av disse spørsmålene.

 

 

 

Lover og regler  

Vi tar ikke for oss lover og regler i denne artikkelen, men forutsetter at alle kan sette seg inn i dette på egenhånd. *Mer info finner du her: Trekking av mindre henger på vegvesen.no

 

 

 

Høybygd aller lavbygd henger? 

 

Eksempel på høybygd tilhengerEksempel på lavbygd tilhenger

 

Med lavbygd menes hengere med hjulene på siden av planet, dette gir lavere lastehøyde enn høybygde hengere som har hjulene under planet. Lavbygde modeller er praktiske når gressklippere, snøfresere, ATV, MC eller annet hjulgående skal lastes opp. Da kommer også tippfunksjonen som er standard på de fleste av våre modeller til sin rett. På veien nyter du godt av et lavere tyngdepunkt som gjør hengeren mer stabil. Høybygde modeller har fordelen av å kunne felle ned karmene på alle sider, en nødvendighet ved f.eks. sideveis pålessing med truck. De kan også gi bedre arbeidshøyde ved plukking eller manuell av- og pålessing. De kan benyttes som en stor arbeidsbenk for saging av plater osv. Håndtverkere og selvbyggere verdsetter ofte mulighetene til en høybygd tilhenger. Ditt behov må bestemme hva du velger, ta gjerne kontakt med oss for ytterligere råd og veiledning. 

 

Se alle: Lavbygde varehengere her / Høybygde varehengere

 

 

 

Bremset eller ubremset? 

 

Kort sagt anbefaler vi alle å kjøpe en tilhenger med bremser. De er selvsagt mye sikrere da de hjelper til ved oppbremsing, men også mer fleksible i bruk da du kan kjøre inntil 80km/t med fullastet henger (60km/t for ubremset henger med aktuell totalvekt på 300kg+*). Ekstern link: Les relevant artikkel på dinside.no her. En annen fordel er at bremsede hengere har håndbrekk, altså parkeringsbrems – noe som forenkler en hver situasjon rundt parkering og ved av- og påkobling. En ubremset tilhenger dekker allikevel behovet for mange som i hovedsak kjører i nærområdet og vi har derfor flere modeller uten brems av samme høye kvalitet som vårt bremsede sortiment. 

 

Se alle: Ubremsede varehengere her / Bremsede varehengere her

 

 

 

1-akslet eller 2-akslet (boggi)? 

 

 

Boggihengere har generelt høyere lasteevne enn 1-akslede hengere og valget gir seg derfor ofte selv hvis det ikke finnes et 1-akslet alternativ som dekker behovet. Men det er ikke problemstillingen her, for spørsmålet kommer når man opererer i grenseland mellom en 1-akslet og 2-akslet type henger. Typisk ved totalvekt rundt 1300-1500kg. For eksempel skal du velge vår 1-akslede PL 1325T eller boggihengeren PL 1425B? Lasteevnen (nyttelast) er nesten identisk, men prisen er en del høyere for boggihengeren. Hvorfor skal du da velge boggi fremfor den billigere 1-akslede hengeren? Svaret kommer selvsagt an på hva du skal bruke hengeren til. De aller fleste private brukere velger den 1-akslede varianten fordi en boggihenger er tyngre og kan være vanskeligere å trille og svinge for hånd*, og det er flere hjul, dekk og bremser som skal vedlikeholdes når tiden er inne. Og den høyere innkjøpsprisen har selvsagt også betydning.

 

Hva er så fordelene med boggihengeren?

Først og fremst er fordelen at den er mye roligere på veien ved ujevn, hullete veibane, og du har mye større sikkerhet ved f.eks. punktering. Boggihengeren er også generelt mer stabil på veien og i svinger, spesielt merkbart ved tyngre last. Dessuten, når vekten fordeles på flere hjul og akslinger blir slitasjen ved tyngre bruk relativt sett mindre per del og kostnader til vedlikehold jevner seg noe ut pga. dette (ref. slitasje på dekk, hjullager, bremser osv). En boggihenger er derfor ikke nødvendigvis dobbelt så dyr i drift selv om den har dobbelt så mange hjul- og akselkomponenter. Oppsummert er vårt svar: Kjører du ofte og/eller langt med tung last skal du absolutt velge en boggihenger. Typisk bruk er selvsagt i næringslivet, men privat bruksområde kan være selvbyggere og de som har meget lang kjørevei til hytta. Alle andre kan være like godt eller bedre tjent med en vanlig 1-akslet modell. 

 

*Et tips for lettere å svinge boggihengeren for hånd er å heve eller senke nesehjulet maksimalt slik at bare det ene hjulparet har kontakt med bakken. 

 

 

Vil du lese mer – eller kjøpe henger? 

>>Her kan du bestille og se hele vårt tilhengersortiment med tilbehør, priser, lagersituasjon og leveringstider

>>Her kan du lese mer om hvorfor vi mener BK Hengeren er et økonomisk smart kjøp 
>>Her kan du se og lese mer om brukerfordeler og konstruksjon