Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.
101176 Ritar Batteries DC12-100S Batteri RITAR AGM 12V 100Ah (140Ah 100h) For krevende bruk start/forbruk/solcelle

Batteri RITAR AGM 12V 100Ah (140Ah 100h)

For krevende bruk start/forbruk/solcelle

Kjøp
-+
2 499,-
Produktinfo
Mer info
Batteri RITAR AGM 12V 100Ah (140Ah 100h)
 
 
 
SPESIFIKASJONER
Varenr.: DC12-100
Maks mål: 307x169x211
Spenning: 12V
Kapasitet: 100Ah 10h (140Ah 20h) - les mer nederst på siden 
Maks kortslutningseffekt: 1000A
Vekt: 29kg
Terminaler: M8
Ekstern link: Datablad
 
 
Svært populært batteri til mange formål. RITAR DC12-100 kombinerer kraft, kapasitet, vekt, størrelse og pris på en fantastisk måte.
 
 
 
Alle RITAR AGM Deep Cycle batteriene er å anbefale til solcelleanlegg på hytter, til forbruksbank i båt/caravan/bobil og alle andre applikasjoner hvor det kreves mye av batteriet. Alle RITAR AGM batterier gir også en høy maksstrøm, noe som gjør dem godt egnet som startbatteri i alle typer kjøretøy, samt til f.eks. baugpropell og vinsj i båter m.m.*
 
 

RITAR Deep Cycle batteriene koster kanskje litt mer, men gir den beste valuta for pengene når kvalitet, levetid og funksjon tas med i betraktningen. Merk at RITAR stempler oppgitt kapasitet iht. 10 timers utlading på sine Deep Cycle AGM batterier, den strengeste normen som er vanlig. Du får derfor et "større batteri enn du betaler for" da de fleste konkurrenter stempler sine batterier med oppgitt kapasitet iht. 20 eller 100 timers utlading (som forsvarer en høyere angitt batterikapasitet). Du kan lese mer om dette nederst på siden.
 
 
 
Alle AGM deep cycle batteriene er ventilregulerte (VRLA) og vedlikeholdsfrie, de har en robust konstruksjon og man kan forvente lang levetid ved korrekt dimensjonering, bruk og vedlikehold (lading). Ritar er en seriøs batteriprodusent som uvanlig nok selger produktene under eget navn, du kan lese mer på produsentens nettsider her: www.ritarpower.com
 
 
 
RITAR's egen beskrivelse av Deep Cycle serien:
  - "DC (Deep Cycle) series is specially designed for frequent cyclic discharge. By using strong grids and specially designed active material, the DC series battery offers 30% more cyclic life than the standby series. It is suitable for UPS, solar & wind energy, telecom system, electric power system, electric vehicles, golf cars, etc."
 
 

LADING
Korrekt lading er gull verdt for alle batterier. Det er viktig og merke seg at man kun skal bruke egnet elektronisk batterilader til AGM batterier. Feil lader (eller manglende innstilling av denne hvis nødvendig) kan medføre uttørking av battericellene og dermed ødelegges batteriet raskt. Ved god behandling har et AGM batteri av god kvalitet cirka dobbelt så lang levetid i antall sykluser (1 ut/oppladning=1 syklus) som et standard bly/syre batteri.
 
 
 
3 BUD FOR BEHANDLING AV BATTERIER
 

1) Rask gjenopplading etter bruk. Blir batteriet stående med lavt spenningsnivå over flere dager eller i verste fall uker/måneder er det antagelig ødelagt. Må du forlate et batteri med lav restkapasitet trenger du en løsning for opplading (eksempelvis et strømaggregat+batterilader). Svært aktuell problemstilling ved vinterbruk av hytter med solcelleanlegg, samt båter som har ligget i uthavn hele helgen uten tilgang på strøm og har kort vei hjem.
 

2) Topplading til 100% med jevne mellomrom, og så ofte som mulig så opprettholder du kapasiteten i batteriet på beste måte. Topplades aldri batteriet "dør" deler av batteriet, du mister kapasitet raskt og du forkorter levetiden vesentlig. Det er vanligvis helt nødvendig med en god batterilader for å oppnå 100% ladenivå da de siste 20 prosentene krever lang tid og tilstrekkelig ladespenning. Sjelden mulig å oppnå f.eks. kun ved motorkjøring/dynamo i bil/båt/bobil uansett hvor lenge du kjører (pga. for lav spenning).
 

3) At du ikke tapper mer enn ca. 70% av batterikapasiteten (gjelder ikke Lithium). Har du behov for dyputlading utover 70% (les 30% restkapasitet) så trenger du en større batteribank!
 
 
 
Ps! Alle ladere vi selger er egnet til RITAR AGM batterier!  
 
 
Er du usikker på hvor stor lader du trenger? Vi anbefaler en batterilader med angitt ladestrøm (i Ampere) tilsvarende ca. 10-20% av batterikapasiteten. Dvs. har du et batteri/batteribank på 200Ah, er en 20-40A lader midt i blinken, men dette er en regel ikke uten unntak. En god lader vil fungere bra også dersom den er relativt mye større enn dette, men størrelsen vil påvirke oppladingstiden. En mindre lader enn anbefalt vil kanskje ikke kunne topplade batteriet/batteribanken i det hele tatt og dette er direkte ødeleggende for batteriene dine.
 
 
*Det er alltid en god idè og sjekke databladet fra batteriprodusenten, slik at man er innenfor deres krav mht. ladespenning, strømstyrker osv. Merk at ikke alle motorer/dynamoer er kompatible med AGM batterier. Feil lading vil kunne ødelegge batteriet ved uttørking og dette dekkes ikke av reklamasjonsrett/garanti.
 
 
 
BATTERIKAPASITET VS UTLADNINGSTID 10H / 20H / 100H
Kapasiteten på et batteri (angis i Ah eller kWh) varierer av tekniske årsaker med hvor raskt batteriet utlades. Høy strømbelastning gir kortere utladningstid og lavere total kapasitet, og lav strømbelastning gir lang utladningstid og høyere total kapasitet. Mange produsenter oppgir batterikapasitet ved 100 timers utlading, noe som blir misvisende dersom du sammenligner med et batteri med angitt kapasitet iht. 10 eller 20 timers utlading. Er du i tvil om kapasitet kan vekten være fasiten du trenger. Jo tyngre batteri, jo større er vanligvis kapasiteten når vi snakker om blybatterier (bly/syre, AGM og Gel).
 
 
 
toppfritid.no