Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.
106919 Skyllermarks 103882 Skillerele Bosch/Skyllermarks 75A Gir ingen spenningsfall, lev. u/kabler
106919 Skyllermarks 103882 Skillerele Bosch/Skyllermarks 75A Gir ingen spenningsfall, lev. u/kabler 106919 Skyllermarks 103882 Skillerele Bosch/Skyllermarks 75A Gir ingen spenningsfall, lev. u/kabler

Skillerele Bosch/Skyllermarks 75A

Gir ingen spenningsfall, lev. u/kabler

Kjøp
-+
799,-
Produktinfo
Mer info
Bosch/Skyllermarks skillerelè 75A
Et skillerelè er den enkleste, billigste og beste måten du kan sikre deg mot ufrivillig utlading av startbatteriet
 
 
Et skillerelè er et spenningsfølsomt relè som automatisk isolerer startbatteri fra forbruksbatteri når motoren stoppes. Det er dermed ikke nødvendig med kompliserte systemer for manuell omkobling av lading og forbruk. Skillerelèet ordner dette, og du kan bruke strøm uten å være bekymret for om du får startet motoren dagen etter.
 
 
Forutsatt at forbrukerne er koblet til forbruksbatteriet vil du med et skillerelè installert i din båt/bobil/caravan alltid ha strøm til å starte motoren samtidig som behovet for lading fra dynamoen ivaretas.
 
 
Svært enkel montering, se bilde nr. 2.
Batterikabler er ikke inkludert.
 
 
Skillerelèet må være dimensjonert slik at det tåler den ladestrømmen som dynamoen kan produsere med noe margin. Er dynamoen på 60A kan du bruke et skillerelè med merkestrøm 75A, er dynamoen på 115A bør skillerelèet være på 120A eller mer.
 
 
 
SLIK FUNGERER DET
 
Et skillerelè kobles mellom start- og forbruksbatterienes plusspoler og fungerer i praksis på denne måten:
 
  • Relèet er spenningsfølsomt. Det vil si at når du starter motoren og dynamoen begynner å lade så stiger spenningen til "ladespenning" (ca. 13,7-14,4V) og relèet kobler automatisk inn slik at begge batterier (eller batteribanker) lades samtidig (batteriene parallellkobles). I og med at startbatteriet normalt alltid er tilnærmet fulladet vil all tilgjengelig ladestrøm gå med til å fylle forbruksbatteriet/forbruksbanken så raskt som mulig.
  • Når motoren stoppes slutter dynamoen å lade og spenningen reduseres til "batterispenning" (ca. 12-12,7V), og relèet kobler automatisk ut og startbatteriet er da isolert fra forbruksbatteriet/batteribanken. På den måten er du 100% sikker på at ingen strøm trekkes fra startbatteriet fram til du skal starte motoren neste gang.

 

Tips! 12V systemer er svært utsatt for spenningsfall, noe som kan bety store problemer når du minst ønsker det. Sørg alltid for skikkelig dimensjonering av kabler, solide polsko til batteriet og skikkelige kabelsko/koblinger. Alle terminaler/skruer skal festes så hardt som mulig, bruk gjerne syrefri vaselin eller annet egnet middel som hindrer at oksygen kommer til og skaper korrosjon og dårlig kontakt. Et annet tips er å sørge for færrest  mulige kilder til spenningsfall. Det vil si skjøter, brytere og koblinger som ikke er helt nødvendige bør elimineres eller fjernes. Et godt eksempel er kompliserte systemer med batterivendere og flere hovedbrytere som i de fleste tilfeller kan forenkles kraftig eller til og med fjernes helt.

 

Vi hjelper deg med dimensjonering og lager batterikabler på mål, ta kontakt så anbefaler vi en løsning som fungerer for din båt/bobil/caravan.

 

toppfritid.no